Effektiv behandling af rygsmerter

Hos Brændgaard Fysioterapi har vi stor erfaring med behandling af alle former for rygsmerter. Det er lige meget om de er kommet snigende eller er pludseligt opstået. Vi behandler dig hurtigt og effektivt, så du kan komme videre med dit liv uden smerter. De fleste mærker effekt efter 1-3 behandlinger.

Skal du hurtigt og effektivt af med dine rygsmerter?

“Rygsmerter er en folkesygdom” (1), men behøver det at være det?

Rygsøjlens fleksibel kræver samspil fra mange muskler til at stabilisere den og balancere hoved på toppen. Et ustabilt fundament fra hofte, knæ eller fødder, kan være årsag til rygsmerter. Vores erfaring er, at årsagen til smerter i ryggen, sjældent kommer fra selve ryggen. Det er kun symptomområdet.

Sådan hjælper vi dig

Med P-DTR behandlingsmetoden kan vi teste muskulatur i og omkring ryggen og finde årsagen til de svage muskler. Dette fordi vi behandler nervesystemet og de ubalancer som giver dig rygsmerter. Det er en ny og kompleks metode, men den er yderst effektiv og vinder stor indpas hos stort set alle, der behandles.

Hvordan opstår ubalancer i nervesystemet

Hjernen står for bearbejdning og processering af sanseindtryk fra hele kroppen, samt at give et output til muskler og organer på baggrund heraf. Får vi et slag på næsen, vil det automatiske respons være, at trække hoved væk fra årsagen til smerten. Dette muskulære respons kan manifestere sig i nervesystemet. Nerveenderne bliver oversensitive, så næste gang, du får et slag på næsen, vil hjernen reagere kraftigere end ellers. Det vil også producere et uehnsigtsmæssigt muskulært respons i lænd og nakke. Det sætter tingene i perspektiv i forhold til hvor mange små og store slag vi har fået til ansigtet.

Skal vi hjælpe dig af med rygsmerter?

Hvordan føles rygsmerter

Rygsmerter kan opstå pludseligt (hekseskud, hold i nakke/lænd) eller komme snigende over længere tid (lumbago). Det kan være første gang eller en tilbagevende problematik, der sidder i lænden, mellem skulderbladene eller oppe i skuldernakkeområdet. Nogle gange er der udstrålende smerter til arme eller ben, hvis der er tryk på en nerve pga. en låsning eller en diskus prolaps/protusion.

Typiske problemer

Smerter i ryg og lænd er så hyppigt at 60-80 % vil opleve det på et eller andet tidspunkt i deres liv og årligt har over 50% af befolkningen rygsmerter (1). Rygsmerter kan skyldes mange årsager og her er nogle af de typiske.

Lændesmerter/Lumbago

Smerter i lænden opstår typisk pga. vrid i kroppen, overbelastning, direkte skade, fald, slidforandringer i rygsøjlen. De der rammes, er typisk i alderen 20-55 år og smerterne i lænden udgør 80-90 % af alle personer med akutte rygsmerter. Symptomerne opstår akut og ofte har ligende symptomer været der før. Der kan være udstråling til balder eller lår. Smerten er oftere værre ved aktivitet og aftager ved hvile. Lændesmerter kan kaldes for Hekseskud/hold i lænden, hvis de er opstået akut og skyldes en låsning i de små facetled i rygraden.

Hold i nakke eller lænd

Dette er også kendt som facetledssyndrom eller låsninger. Mange vil gå til en behandler som manipulere leddene på plads og giver en øjeblikkelig lindring af symptomerne. Musklerne omkring leddet er dog stadig i ubalance og vil på sigt kunne trække leddet ud af plads, hvorfor holdet i nakken ofte vil opstå igen. Musklerne er nemlig stærkere end ledbåndene omkring leddet. En effektiv og vedvarende behandling af et hold i nakken opnås, ved at få musklerne i balance, så de ikke trækker i leddene. Du bliver behandlet med den nyeste teknik inden for fysioterapi, som er uden knæk eller vrid og skaber muskulær balance.

Skoliose

En skoliose ses typisk som en S-formet rygrad med krumninger ud til siderne eller en C-formet rygsøjle. Det er vores erfaring, at det enten er et symptom for en ubalance i hoften, ben eller fødder, men kan også opstå pga. ubalancer omkring rygsøjlen. Hjernen vil altid prioritere, at synet er i vatter, så den tilpasser kroppen dertil. Jeg har god erfaring med at behandle årsagen til skoliose.

Discus prolaps

En diskus prolaps opstår, når den bløde kerne i diskus mellem ryghvirvlerne er brudt igennem den hårde kerne omkring den og trykker på nerverne inde i rygraden.
Vores erfaring, at en protusion (udbuling på diskus) eller prolaps er tegn på en ubalance i muskulaturen omkring rygraden. Denne ubalance kan have været der længe og det er måske ikke første gang, at du har rygsmerter. Vi vurderer, at det er vigtigt, at få undersøgt og behandlet årsagen til symptomerne, så der ikke opstår yderligere smerter.

(1) www.sundhed.dk

P-DTR teknikken

Vi behandler med den nyeste teknik inden for fysioterapi i Danmark; P-DTR. Metoden har eksisteret i over 20 år og mange kiropraktorer og osteopater i bl.a. USA bruger denne teknik frem for deres grunduddannelse. Der er ved at blive lavet klinisk forskning på området, som vil blive annonceret på hjemmesiden, når det foreligger.

50% rabat - Første behandling

Krisen kradser og det har vi respekt for hos Brændgaard Fysioterapi. Derfor giver vi 50% rabat på 1. behandling, så du stadig har råd til at få det bedre…

Vi glæder os til at hjælpe dig.

Tilbuddet gælder 1. behandling for nye klienter hos Brændgaard Fysioterapi og kan ikke kombineres med klippekort.