Effektiv behandling af rygsmerter

Vi behandler med de nyeste fysioterapeutiske teknikker, så du kommer af med dine rygsmerter hurtigt og smertefrit. Du kan forvente resultater hurtigt og får en professionel og effektiv behandling i rolige omgivelser.

En kvinde kommer med hold i nakke og lænd. Hun har været til kiropraktor 12 gange, som har knækket hende af flere omgange, dog uden den store effekt. Hendes symptomer var ved at gå væk, for det plejer de fleste rygsmerter naturligt at gøre. Efter én behandling kunne hun mærke en frihed omkring rygsøjlen, som hun ikke havde oplevet siden hendes symptomer opstod, smerterne var væsentligt reduceret og hun stolede på sin ryg i bevægelser, som hun tidligere havde frygtet at lave.

Behandlingstilgangen

Vi behandler nervesystemet og ubalancer i musklerne omkring leddene. Dette giver den optimale arbejdsfordeling for musklerne, så de bliver brugt i deres rette bevægebaner og ikke kompensere eller bliver brugt til bevægelser, som ikke er deres primære. Dette betyder, at din krop får de bedste arbejdsforhold og du vil have mindre sandsynlighed for tilbagefald af dine rygsmerter.

Det anbefales altid, at få en professionel vurdering af dine rygsmerter.

Typiske problemer

Smerter i ryg og lænd er så hyppigt at 60-80 % vil opleve det på et eller andet tidspunkt i deres liv og 15-45 % oplever det årligt. Rygsmerter kan skyldes mange årsager og her er nogle af de typiske.

Lumbago/lændesmerter

Smerter i lænden opstår typisk pga. vrid i kroppen, overbelastning, direkte skade, fald, slidforandringer i rygsøjlen. De der rammes er typisk i alderen 20-55 år og smerterne i lænden udgør 80-90 % af alle personer med akutte rygsmerter. Symptomerne opstår akut og ofte har personerne haft ligende symptomer før. Der kan være udstråling til baller eller låret. Smerten er oftere være ved aktivitet og aftager ved hvile.

Hold i ryggen/nakken

Dette er også kendt som facetledssyndrom eller låsninger. Mange vil gå til en behandler som manipulere leddene på plads og giver en øjeblikkelig lindring af symptomerne. Musklerne omkring leddet er dog stadig i ubalance og på sigt kunne trække leddet ud af plads, hvorfor symptomerne ofte vil opstå igen. Musklerne er nemlig stærkere end ledbåndene omkring leddet. Du vil derfor med stor sandsynlighed få symptomer i samme område igen på sigt.

Skoliose

En skoliose ses typisk som en S-formet rygrad med krumninger ud til siderne. Den kommer fordi, der er en ubalance, som trækker leddene sammen i den ene side, hvorefter ryggen kompensere for dette højere oppe. Hjernen vil have, at synet skal være i vatter, så kroppen kompensere herfor. Det forekommer hos 3%, men kun 1 ud af 10 oplever behov for behandling. En skoliose er typisk udtryk for en kompensation fra et andet sted i kroppen, da denne gerne skulle være naturligt i balance.

Discus prolaps

Mellem hver ryghvirvel sidder der en disk skive med en blød kerne. Hvis trykket på denne er i samme retning over længere tid, kan den bløde kerne pose ud (protusion) eller bryde helt igennem diskens fibre (prolaps). Når den trykker på nerverne inde ved rygraden, vil det kunne give nervetryk, som du kan mærke som udstrålende smerter i form af sovende fornemmelser, nedsat berøringssans, m.m. Oplever du dette, er det vigtigt at konsultere en læge.

Kroppen vil gå i gang med at hele sig selv med det samme og du vil derfor kunne opleve forbedringer naturligt. I nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt med en operation.
MR-skanninger har vist, at mange har en diskus prolaps, men ikke oplever symptomerne.

Da en protusion eller prolaps er tegn på en ubalance omkring rygraden, er det vigtigt at få undersøgt, hvad der skal behandles, så der ikke opstår yderligere symptomer.