Effektiv behandling af skuldersmerter

Hos Brændgaard Fysioterapi har vi gode erfaringer med at fjerne skuldersmerter. Sammen finder vi årsagen til dine smerter og du kan forvente bedring allerede efter 1-2 behandlinger.

Skal du hurtigt og effektivt af med dine skuldersmerter?

Smerter i skulderen

Skuldersmerter kan mærkes lokalt eller i hele skulderegionen. Det skyldes ofte manglende stabilitet omkring skulderbladet. Ofte opleves nedsat bevægelse og smerte i forbindelse med dagligdags aktiviteter. Smerterne kan være kommet pludseligt eller snigende.

Sådan behandler vi

Hos Brændgaard Fysioterapi behandler vi årsagen til skuldersmerterne på baggrund af en grundig undersøgelse. Vores erfaring er, at årsagen til dine skuldersmerter ofte skyldes manglende stabilitet eller styrke i og omkring skulderleddet. De fleste mærker forskel efter første behandling. Der er ingen knæk eller vrid i behandlingen, men fokus på at få stærke muskler omkring skulderen.

Hjælp mig af med mine skuldersmerter!

Typiske årsager til skuldersmerter

Herunder finder du et udpluk af årsager.
Vi behandler alle problematikker relateret til skulderen.

Skulderen

Skulderen er det led, med størst bevægelighed i kroppen. Det er sammensat af overarmsknoglen, skulderbladet (der ligger ovenpå ribbenen) og kravebenene, som hæfter på skulderbladet og brystbenet. Fejlstillinger imellem disse knogler opstår nemt og kan afklemme sener, nerver, blodkar, m.m. og give smerter. Smerterne kan opstå på baggrund af en overbelastning, en akut skade eller en kompensation fra et andet sted i kroppen.

Smerter i skulderregionen

Ved smerter i skulderen vil bevægeligheden af skulderen og ledforbindelserne altid vurderes. Når armen bevæges, vil skulderbladet naturligt følge med. Hvis der er stramme muskler eller restriktioner i leddene, der forhindre bevægelse, vil det skabe en ubalance, som kan vise sig som smerter, irritation i sener og andre strukturer omkring leddene eller i andre led i kroppen.

Impingement

Ved fejlstilling i leddene i skulderåget, kan der ske afklemning (impingement) af sener, slimsække (bursaer), ledbånd m.m. Musklerne omkring leddet vil typisk være i ubalance og være primær årsag til afklemingerne. Med P-DTR kan disse nemt behandles og årsagen til impingement findes.

Frossen skulder/kapsulitis

Kapsulitis en betændelsestilstand i ledkapslen i skulderleddet i folkemunde kaldt “Frossen skulder”. Det viser sig ved smerter og betydelig nedsat bevægelighed i skulderen, som kommer snigende. Det kan give problemer med at tage tøj på, vaske/rede hår og løfte armen højere end til skulderhøjde. Der er typisk smerter om natten og ved hvile. Prognosen er at det tager 1-3 år, at komme sig og at ca. 2% af befolkningen rammes. Der er ikke evidens for årsagen til kapsulitis.

Hurtig effekt ved frossen skulder

Vores erfaring er, at vi kan afhjælpe problematikken hurtigere end almidelig fysioterapi. Her er en klients udtalelse fra Google efter behandling af en frossen skulder:

I came to Annika with a so-called ‘frozen shoulder”. I was in Copenhagen just for holidays but a friends’ friend recommended Annika so much that I decided to try. I really don’t regret. In only 1 meeting plus a half meeting (had to catch a plane), I feel I can enjoy so much more movements will my shoulder. Time will tell if it will soon heal but I surely did more progress in 2 days than 2 months of different therapists at home. She really did wonder! I warmly recommend her” Lorie Hn