Effektiv behandling af skuldersmerter

Jeg fjerner årsagen til skuldersmerterne – hurtigt og effektivt.

Smerter i skulderen

Skuldersmerter kan mærkes lokalt eller i hele skulderegionen. Du kan opleve smerter ved generel bevægelse eller specifikke bevægelser eller måske at der er nedsat bevægelighed i skulderen. Det kan være kommet pludseligt ved en bestemt bevægelse eller snigende over længere tid uden kendt årsag.

En klient kommer med smerter i skulderen efter en forkert bevægelse ved styrketræning. Han har forsøgt, at starte træningen op igen de sidste 2 måneder, men må stoppe gentagende gange pga. smerter. Efter én behandling er han smertefri og kan efter en kort genoptræning, træne som vanligt i fitnesscenteret. Se videoen for at høre nærmere.

Sådan behandler jeg

Hos Brændgaard Fysioterapi behandler jeg årsagen til skuldersmerterne. Jeg finder årsagen til at din skulder mangler stabilitet eller styrke og behandler dette i dit nervesystem. Du vil kunne mærke forskel efter første behandling. Der er ingen knæk eller vrid i behandlingen, men fokus på at få stærke muskler omkring det påvirkede led.

Typiske årsager til skuldersmerter

Herunder finder du et udpluk af årsager, men jeg behandler alle problematikker relateret til skulderen.

Skulderen

Skulderen er det led, der har størst bevægelighed i kroppen. Det er sammensat af overarmsknoglen, skulderbladet (der ligger ovenpå ribbenen) og kravebenene, som hæfter på brystbenet. Der kan nemt opstå fejlstillinger imellem disse knogler, som kan afklemme sener, nerver, blodkar, m.m. og give smerter. Smerterne kan opstå på baggrund af en overbelastning, en akut skade eller en kompensation fra et andet sted i kroppen.

Smerter i skulderregionen

Ved smerter i skulderen vil bevægeligheden af skulderen og ledforbindelserne altid vurderes. Når armen bevæges, vil skulderbladet naturligt følge med. Hvis der er stramme muskler eller restriktioner i leddene, der forhindre bevægelse, vil det skabe en ubalance, som kan vise sig som smerter, irritation i sener og andre strukturer omkring leddene eller i andre led i kroppen. En hyppig problematik kan være impingement.

Impingement

Er der fejlstilinger i leddene i skulderåget, kan det skabe afklemning (impingement) af sener, slimsække (bursaer), ledbånd m.m. Musklerne omkring leddet vil typisk være i ubalance og være primær årsag til afklemingerne, da de trækker skævt i leddene og er årsag til aklemningen.

Frossen skulder/kapsulitis

Kapsulitis en betændelsestilstand i ledkapslen i skulderleddet i folkemunde kaldt “Frossen skulder”. Det viser sig ved smerter og betydelig nedsat bevægelighed i skulderen, som kommer snigende. Det kan give problemer med at tage tøj på, vaske/rede hår og løfte armen højere end til skulderhøjde. Der er typisk smerter om natten og ved hvile. Prognosen er at det tager 1-3 år, at komme sig og at ca. 2% af befolkningen rammes. Der er ikke evidens for årsagen til kapsulitis.

Hurtig effekt ved frossen skulder

Min erfaring er, at jeg kan afhjælpe problematikken hurtigere end almidelig fysioterapi. Her er en klients udtalelse fra Google efter behandling af en frossen skulder:

“I came to Annika with a so-called ‘frozen shoulder”. I was in Copenhagen just for holidays but a friends’ friend recommended Annika so much that I decided to try. I really don’t regret. In only 1 meeting plus a half meeting (had to catch a plane), I feel I can enjoy so much more movements will my shoulder. Time will tell if it will soon heal but I surely did more progress in 2 days than 2 months of different therapists at home. She really did wonder! I warmly recommend her” Lorie H