Effektiv behandling af nakkesmerter

Hos Brændgaard Fysioterapi behandler vi årsagen til dine problemer i stedet for symptombehandling. Det betyder, at vores kunder oplever store resultater efter få behandlinger, selv på komplekse problemer, som er søgt behandlet hos mange andre.

Vil du hurtigt og effektivt af med dine nakkesmerter, så book en tid nu!

Nakkens opbygning

Nakken består af 7 nakkehvirvler med tilhørende diskier i mellem hver hvirvel. Der er mange små muskler og ledbånd i nakken, som bevæger hoved med stor præcision og giver hjernen feedback om hovedets position. I området er der også mange nervebaner der forsyner hoved og overkroppen med signaler, samt modtager signaler fra samme område. Der kan derfor nemt opstå smerter i nakke, skulder og arme, hvis muskulaturen er opspændt og trykker på nerverne.
Vi fjerner årsagen til den opspændte muskulatur, som ofte findes et andet sted end hvor du har smerter.

Vi behandler alle lidelser relateret til nakken.

Nakkesmerter eller ondt i nakken kan komme fra et akut hold i nakken, muskulær ubalance i nakkeregionen, en skade som et whiplash/piskesmæld eller fra afklemning af nerver i nakkeområdet. Muskulaturen spænder typisk op og der kan opleves specifikke eller mere diffuse smerter, nogle gange op i hoved, ned mellem skulderbladene eller ud i armene.

Hold i nakken

Et akut hold i nakken kan komme efter en specifik bevgelse eller uden umiddelbar årsag. Det skyldes typisk en låsning i de små led mellem ryghvirvlerne. Vi behandler uden knæk eller vrid og du kan typisk mærke forbedring kort efter.

Migræne

Migræne kan komme af mange forskellige årsager og det er mere komplekst at udrede dette. Mange mennesker oplever forskellige udløsende faktorer til en migræne, men årsagen er i nervesystemet, som overstimuleres og hjernen der reagerer med migræne.

Hjernerystelse

En hjernerystelse kan være en voldsom oplevelse og mange oplever forskellige symptomer. Det kan for nogle være at blive sensitive overfor lys og lyd. Andre bliver svimle eller får nedsat bevægelighed i nakken for ikke at overloade nervesystemet.
Her er et eksempel fra klinikken: En klient oplevede øjeblikkelig forbedring af bevægeligheden i nakken efter behandling af en enkelt ubalance i nervesystemet efter en hjernerystelse et par år tidligere.

Whiplash/Piskesmæld

Et piskesmæld kommer, når hoved accelerer hurtigt frem og tilbage typisk i forbindelse med en påkørsel i bil. I forbindelse med piskesmæld, kan der komme hovedpine, lys- og lydsensitivitet, smerter i skulder- og nakkeregionen. En nakke der har oplevet piskesmæld vil være ekstra følsom overfor voldsom bevægelse, hvorfor den blide behandling med P-DTR er en effektiv behandlingsform.

Slidgigt

I de små led mellem ryghvirvlerne kan brusken i leddet blive slidt, så knoglerne bevæger sig mod hinanden. Dette giver typisk smerter og anbefalingen er at styrke muskulaturen omkring. Vores erfaring er, at leddene typisk slides ujævnt i den ene side i forhold til den anden, pga en muskulær ubalance omkring leddet. Denne ubalance og den skæve belastning på leddet, vil vedblive indtil årsagen er fundet. Dette gøre vi ved hjælp af muskeltest og effektiv behandling af årsagerne.

Diskus prolaps

I mellem hver ryghvirvel sidder en diskus, som består af en blød kerne omgivet en en hård skal. En protusion er en udbuling på den hårde skal og en diskus prolaps er når den hårde skal går i stykker og den bløde kerne kommer ud i rygmarvskanalen. Både en protusion og en prolaps kan nemt påvirke nerverne, da pladsen er minimal. Det er vore erfaring, at smerter i forbindelse med en diskus prolaps kan lindres med behandling af nervesystemet.

Søg læge

Hvis du oplever tyngdefornemmelse eller udstrålende smerter ud i arm/arme eller har svært ved at holde på urin eller afføring, skal du søge læge.