Effektiv behandling af hoftesmerter

Vi behandler med de nyeste fysioterapeutiske teknikker, så du kommer af med dine rygsmerter hurtigt og smertefrit. Du kan forvente resultater hurtigt og får en professionel og effektiv behandling i rolige omgivelser.

En løber kom med en skade i hoften, som gav smerter ved længere distancer. Jeg behandlede hende og nu løber hun let 10 km.

Feedback fra personen
“Annika du er med, på alle mine løbeture. Jeg har løbet 10 km uden smerter idag efter arbejde, hvor jeg har cyklet 22km, det er helt fantastisk. Af hjertet tak. Jeg kommer helt sikkert igen.”

Behandlingstilgangen

Vi behandler nervesystemet og ubalancer i musklerne omkring leddene. Dette giver den optimale arbejdsfordeling for musklerne, så de bliver brugt i deres rette bevægebaner og ikke kompensere eller bliver brugt til bevægelser, som ikke er deres primære. Dette betyder, at din krop får de bedste arbejdsforhold og du vil have mindre sandsynlighed for tilbagefald af dine hoftesmerter.

Det anbefales altid at få en professionel vurdering af dine hoftesmerter.

Typiske problemer

Herunder finder du et udpluk af årsager, men vi behandler alle problematikker relateret til hoften.

Hoftesmerter kan komme af mange forskellige årsager, da der er mange forskellige muskler, ledbånd, blodkar, nerver, slimsække, m.m. i hofteområdet. Disse kan blive forkortede, sættes på stræk eller blive afklemt, som alt samme påvirker området og smerten herfra.

Skævt bækken

Bækkenet er sammensat af de to hoftekamme, der mødes foran med symfysen som et uægte led (der sidder en disk skive og ingen ledlånd) og halebenet bagtil, der dannes af to ægte led (der sidder ledbånd rundt om leddet)

Der kan forekomme “låsninger” eller forskubbelse/forstuvning af leddene i bækkenet fra fald, uheld, graviditet med øget pres på bækkenet, m.m. En låsning eller forstuvning vil forhindre fri bevægelighed i leddet og sætte muskler og led lokalt og måske også andre steder i kroppen på overarbejde, for at kompensere herfor. Du kan derfor opleve smerter lokalt i hoften eller f.eks. nakken, hvis dit bækken sidder skævt. Der kan være ulige benlængde eller ryggen kan kompensere for ubalancen ved at lave en skoliose (S-formet kurve) i ryggen.

Iskiassmerter

Når der er tryk på Iskiasnerven, vil du kunne opleve smerter lokalt i balden og baglåret eller helt ned til foden. Det er de samme symptomer som ved en diskus prolaps/protusion, hvor der er nervetryk på rygradsniveau. Det er vigtigt med en professionel vurdering af årsagerne til smerterne, for at udelukke nervetryk på rygradsniveau.
For nogen afhjælpes smerterne ved bevægelse og for andre, er det bedst at sidde eller ligge på en bestemt måde. Dette skyldes, at der er mange årsager til smerterne.

Afklemning af Iskiassmerter kan bl.a. skyldes
Øget spænding i piriformis musklen, som trykker på nerven
Et skævt bækken som sætter nerven på stræk
Øget abdominaltryk ved f.eks. graviditet

Iskiasnerven

Iskiasnerven dannes af flere grene fra de nederste lændehvirvler og halebenet og samler sig til en tyk nerve, som løber ud gennem det lille bækken og under piriformis musklen. Hos ca. 10-15% (1) er dens forløb gennem og under musklen, hvilket gør, at nerven er mere påvirket af spændingen i piriformismusklen. Den løber ned på bagsiden af låret, hvor den forsyner muskulaturen med nervesignaler og deler sig efter knæet i to grene, som forsyner ydersiden af underbenet og foden med nervesignaler. Dens formål er, at innervere muskulaturen, altså at skabe muskelsammentrækning på baggrund af hjernens signaler.

Lyskesmerter

Smerter fra lysken/indersiden af lårerne opleves typisk hos idrætsudøvere og fodboldspillere. De skyldes en ubalance i muskulaturen, der udspringer fra lysken og hæfter på indersiden af lårbensknoglen og knæet (adduktorerne). Nogle af disse kan lave bøjning i hoften ved f.eks. gang eller løb og derved hjælpe bevægelsen, hvis hoftebøjeren ikke er aktiv. På denne måde bliver musklerne overbelastet og trækker i senen fra deres udspring, som kan skabe en irritationstilstand.

1) https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/piriformis-muscle