Effektiv behandling af Lumbago

Jeg hjælper dig af med dine rygsmerter – hurtigt og effektivt.

Hvad er Lumbago

Lumbago kan kaldes blandt andet for hekseskud, facetledssyndrom, låsning i lænd, hold i lænd, ondt i lænden eller lændesmerter. Lumbago dækker området fra 12. ribben og til hoften. Smerterne kan være opstået akut eller være kommet snigende. Lændesmerterne kan have stået på i kort tid eller have været der i længere perioder. Nogle gange går det over i en periode, men kommer så igen. Derfor er det vigtigt, at finde årsagen til lændesmerterne, så de bliver væk.

Står du skævt?

Du kan måske se, at din holdning er påvirket f.eks. at din overkrop står forskudt til den ene side. Det er din krop, der prøver at kompensere og en helt naturlig reaktion, som retter sig, når årsagen til kompensationen fjernes.
Du kan have smerter i forbindelse med bevægelse eller have så store smerter, at bevægelse virker uoverskueligt. Er det første gang du har lændesmerter, kan det være skræmmende. Det er min erfaring, at de fleste rygsmerter, er et symptom på en problematik et andet sted.

Sådan hjælper jeg dig af med Lumbago

Jeg behandler dit nervesystem, da smerte typisk er et respons på en kompensation et andet sted i kroppen. Hjernen bearbejder indtryk fra nervesystemet og respondere derpå. Er hjernen fejlinformeret, vil det kunne skabe uhensigtsmæssige bevægemønstre som giver dig smerter og fejlstillinger i kroppen.
Gennem muskeltest finder jeg årsagen i dit nervesystemet og behandler blidt og effektivt denne. Der er ingen knæk eller vrid forbundet med behandlingen og du vil typisk kunne mærke effekt efter første behandling.

En klient fra klinikken

En klient kommer med hold i lænden og går helt stift, for at beskytte sin lænd og forhindre smerte fra området. Hun har nedsat bevægelse og er bange for, at der er noget alvorligt galt. Hendes læge har afkræftet en diskus prolaps, men hun er stadig bange. Efter en behandling, kan hun frit bevæge ryggen og nå gulvet i et roligt tempo. Hun er mere rolig omkring, at det ikke er noget alvorligt, da behandlingen har hjulpet på smerterne.

Jeg behandler hurtigt og effektivt dine lændesmerter.

Ryggens opbygning

Ryggen er opbygget af 7 nakkehvirvler, 12 brysthvirvler og 5 lændehvirvler. I mellem alle hvirvlerne er en diskus, der består af en blød kerne og en hård kant rundt omkring. Imellem hvert enkelt led i ryggen, sidder der små ledbånd, som blandt andet giver information til hjernen om leddets placering og stabilitet til leddet. Der sidder to lange ledbånd, et på forsiden af hvivlerne og et inde i spinalkanalen, som løber fra bækkenet og til kraniet. Dette er der tit ubalance i ved rygsmerter.

Hyppighed af årsager til rygsmerter

Ondt i ryggen har stor hyppighed blandt den danske befolkning hvor ca. 60-80 % har oplevet rygsmerter en eller flere gange. I følge www.sundhed.dk er 80-90 % af alle rygsmerter ufarlige og skyldes et hekseskud eller lumbago. Kun i 10% skyldes det nerverodssmerter med udstråling nedenfor knæet som oftest er pga. en prolaps eller snæver nerverodskanal. De sidste 1-5 % skyldes sjældne sygdomme som f.eks. reumatisk sygdom, et brud eller en svulst. Herunder kan du læse mere om nogle af årsagerne til lumbago.

Hekseskud og hold i lænden

Et hekseskud eller hold i ryggen er typisk en akut opstået låsning i rygsøjlens led og kan være placeret i lænden eller højere oppe i ryggen. I forbindelse med et hekseskud i ryggen vil muskulaturen omkring området spænde op. Den spændte muskulatur forhindre bevægelse i forsøget på at beskytte området og ikke lave yderligere skade. Det opstår typisk i forbindelse med et løft eller vrid omkring rygsøjle, men kan også komme uden umiddelbar årsag. Det kan være rigtig smertefuldt, men når først den værste smerte har lagt sig, er det vigtigt at bevæge sig i det omfang kroppen tillader det.

Facetledssyndrom/Låsning

En låsning eller facetledssyndrom er, når der er øget spænding i ledbåndet mellem to hvirvlers torn- eller tværtappe, som hindre bevægelse. Torntappene er de små knoglefremspring der kan mærkes bagpå ryggen og er mere fremtrædende hos nogle end andre. Tværtappene er de knogledele på ryghvirvelen som peger ud til siderne og hvor at ribbene hæfter på ved de 12 brysthvirvler. På nakke- og lændehvirvlernes tværtappe hæfter muskler, som er med til at skabe stabilitet. Er der en ubalance i disse muskler, kan de også være medvirkende til at skabe en låsning. Du kan derfor både få en låsning i nakke, midt i ryggen eller i lænden. Du vil typisk føle dig hindret i at bevæge sig eller tung i området. Der er ingen knæk eller vrid forbundet med at behandle låsningerne og du mærker øjeblikkelig forbedring.

Skoliose

Er der en ubalance i bækkenet, hoved eller derimellem, kan det typisk ses på rygraden som en skoliose. En skoliose er en S-formet kurve i ryghvirvlerne, det kan give gener, men er ufarligt og egentlig et symptom på en ubalance et andet sted i kroppen. Du kan have ondt i ryggen eller lænden pga. en skoliose, da biomekanikken omkring rygsøjlen ændres.

Diskus prolaps

En disk i rygsøjlen består af en blød kerne omkranset af en hård kant. Kommer der en udbuling på den hårde kant (protusion) eller går der hul på den hårde kant (diskus prolaps), kan der kommer tryk på nervebanerne og du kan mærke snurren og summen i arme og ben, afhængig af placeringen.
Er der symptomer i balde og ben, kan det også skyldes tryk på iskiasnerven, som kaldes
iskiassmerter eller at der er tryk på nerven pga. snævre forhold for rygmarven eller rygmarvsnerverne, kaldet spinalstenose.

Jeg behandler alle smerter relateret til lænden.