Effektiv behandling af diskusprolaps

En protusion/diskusprolaps trykker på nerverødderne tæt på rygraden og kan give symptomer lokalt i lænd eller nakke og stråle ned i ben eller ud i arme.

Vi mener, at en protusion/diskusprolaps opstår pga. muskulær ubalance omkring rygsøjlen. Din core dannes af ryg, mave, mellemgulvet og bækkenbunden. En ubalance i disse muskler, vil påvirke stabiliteten omkring hvirvlerne og uhensigtsmæssigt øge trykket på diskus. Det er vores erfaring, at ved at få balance i core musklerne, kan smerterne mildnes.

Vi behandler med den nyeste teknik, som giver dig en effektiv behandling og smertelindring.

Symptomer

En diskusprolaps opstår oftest i den nedre del af ryggen og kan give smerter i lænden, nerveudstråling og føleforstyrrelse til balde og ben eller nedsat styrke til et eller begge ben. Dette kan dog også skyldes tryk på iskiasnerven i balden, hvorfor at du ikke nødvendigvis har en diskus prolaps selvom du har ovenstående symptomer. Læs mere om muskelubalance længere nede på siden.

En diskusprolaps/protusion kan ligeledes opstå i nakken og give symptomer i nakken og ud i arm/arme, men er ikke ligeså hyppig som i lænden.

For at afklare om det er en diskusprolaps eller nervetryk, er det vigtigt at undersøge kroppen og afklare hvor symptomerne kommer fra. Den første behandling består derfor af en samtale om din historie og problematikker, en undersøgelse og på baggrund heraf behandling.
Læs gerne -> Før første behandling.

Nervetryk vs. muskulær ubalance

Der sidder en diskus imellem alle ryghvirvlerne og symptomområderne er forskellige afhængig af hvilket niveau i rygraden, nervetrykket er på. Derfor vil symptomerne være de samme, men kan svinge i intensitet afhængig af hvad du laver. Er dine smerter mere diffuse og skifter fra forsiden til bagsiden af benet eller armen, er det muskler der trykker på nerverne.

Protusion vs. Diskusprolaps

En diskus er opbygget af en blød kerne omgivet af krans af fibre, der danner en hårdere kant. Ved en protusion bliver den bløde midte presset ud og skubber til den hårde kant, så den laver en udbuling, som kan trykke på nerven. Ved en diskusprolaps har trykket på den bløde midte været så stor, at den er brudt igennem den hårde kant. Diskus´s formål er, at stødabsorbere og skabe ledforbindelse mellem hvirvlerne, samt give fleksibilitet i rygraden.

Hvem har diskusprolapser

Undersøgelser med MR-scanninger af folk uden smerter i ryggen har vist, at mange havde en diskusprolaps uden symptomer. Der er altså ikke altid sammenhæng mellem det at have en diskus prolaps og smerter. Smerterne fra en diskusprolaps kan også variere meget afhængig af hvor og hvordan den trykker på nerveroden. Kroppen vil ved en diskus prolaps begynde at hele sig selv med det samme og du vil derfor kunne opleve forbedringer naturligt og uden behandling. Det er dog skræmmende, at have udstålende smerter til benene og kan være betryggende, at konsultere en fysioterapeut.

Oplever du forstyrrelse af din vandladning, afføring- eller seksuelfunktion, er det vigtigt, at du omgående kontakter lægen. Det kan være invaliderende smerter forbundet med en diskusprolaps/protusion og et samarbejde med egen læge om smertestillende anbefales derfor i kombination med behandlingen.