Effektiv behandlling af problemer med fordøjelsen

Anbefaling fra en mor

“Min 3 mdr gamle søn har haft stor effekt af behandlingerne hos Brændgaard Fysioterapi. Han havde mange problemer med maven, og sov rigtig dårligt om natten, men allerede efter første behandling lavede han tre store bleer samme dag, og han har efterfølgende tydeligt fået færre smerter, hvilket har resulteret i en meget mere rolig dreng om natten, som kan finde ud af at blive i den dybe søvn. Jeg kan kun anbefale Brændgaard Fysioterapi!”

Har min baby problemer med fordøjelsen

Problemer med fordøjelsen kan være hård mave, med gråd ved afføring. Du kan opleve, at baby krummer sig sammen  med maven som centrum, når det græder, at det gylper eller prutter meget.

En typisk behandling

Jeg behandler din babys nervesytem, som under graviditeten og fødslen ofte kommer i ubalance. Det kan være en låsning i nakke, ryg eller bækken, som mindsker pladsen i maveregionen eller problemer i meridianbanerne.

Jeg bruger den nyeste teknik inden for fysioterapi i Danmark, som har eksisteret i over 20 år. Behandlingen består af blide tryk og en dyb senerefleks udløst under foden eller på maven. Du kan forvente resultater hurtigt og får en en professionel og effektiv behandling i rolige omgivelser. Du vil opleve en forbedring inden for 1-2 behandlinger.

Jeg hjælper din baby af med fordøjelsesproblemer – hurtigt og effektivt.

Tyktarmen

Tyktarmen kommer efter tyndtarmen og består af fire dele, en opadgående del, en horizontal del, en nedadgående del og endetarmen. Dens formål er at opbevare, absorbere vitaminer, genoptage væske og lave fermentering med de gode bakterier, som opretholder homeostase i kroppen (den naturlige balance mellem optagelse og udskillelse af stoffer). Derfor kan en ubalance i tyktarmen potentielt set påvirke hele kroppen.

Nogle af de ting, der kan opleves er:
– Mavesmerter, hvor at babyen trækker sig sammen med maven som centrum eller har smerter ved afføring. Der kan være blevet optaget for meget væske fra tarmen, så massen bliver for hård, er det svært for tarmen at få videre i systemet og komme af med.
– Underskud af de gode tarmbakterier. Tarmens bakterier lever i et økosystem, en ubalance kan skabe ekstra luft, som kan give mavekneb eller ekstra mange prutter. Dette kan typisk opleves i frobindelse med  antibiotika behandlingen, som desværre ikke kun rammer sygdommen, men også tarmens bakterier. Hvis du ammer, kan det påvirke babyen at du har fået antibiotika f.eks. i forbindelse med fødslen (dette gives altid forebyggende ved kejsersnit), efter fødslen eller baby har fået det.

Låsninger

Maveproblemer kan også skyldes, at der er låsninger som viser sig som f.eks. C-form mellem babyens hoved og bækken. Er C-formen mod venstre side, vil den skabe mindre plads og presse mavesækken og tyktarmene sammen. Denne manglende plads, vil påvirker tarmens naturlige bevægelse (peristaltikken) og derved hvor meget massen kan bearbejdes, altså konsistensen af afføringen. Endvidere kan det også gøre ondt, når maden skal passere dette område pga. pladsmangel.
Den manglende plads til mavesækken, kan påvirke, hvor meget mad der er plads til i mavesækken og du kan opleve, at din baby gylper meget.

Typiske behandlingsformer

Mange forældre oplever, at læger anbefaler medicin til behandling af hård mave. Det er vores erfaring, at det er symptombehandling og trappes der ud af medicinen, vender problemerne tilbage. Hos Brændgaard Fysioterapi har vi stor erfaring med, at behandle babyer med hård mave, luft i maven eller smerter ved afføring