Effektiv behandlling af problemer med fordøjelsen

Vi behandler med de nyeste fysioterapeutiske teknikker, så din baby kommer af med sine fordøjelsesproblemer i form af luft i maven, smerter ved afføring og hård mave. Du kan forvente resultater hurtigt og får en professionel og effektiv behandling i rolige omgivelser.

En mor kom med sin baby med hård mave og mavesmerter. Efter én behandling kom der tre bleer med afføring og derefter var der regelmæssige bleer og ingen mavesmerter.

En typisk behandling

Vores erfaring er, at mavesmerter, hård mave eller luft i maven ofte hænger sammen med en ubalance meridianbanerne. Tanken bag meridianbanerne stammer fra Østen og tager udgangspunkt i, at energien i kroppen skal flyde frit. Vi behandler disse ubalancerne i kroppen, så de bliver væk og du vil opleve hurtig forbedring af din baby´s fordøjelsesproblemer.
Det kan også være en låsninger, der forårsage manglende plads i maveregionen. Her er der typisk tale om en låsning omkring bækkenet, ryg eller nakke, der foresager den nedsatte plads.

Det vurderes altid relevant, at få undersøgt din baby, hvis du oplever problemer med fordøjelsen.

Tyktarmen

Tyktarmen kommer efter tyndtarmen og består af fire dele, en opadgående del, en horizontal del, en nedadgående del og endetarmen. Dens formål er at opbevare, absorbere vitaminer, genoptage væske og lave fermentering med de gode bakterier, som opretholder homeostase i kroppen (den naturlige balance mellem optagelse og udskillelse af stoffer). Derfor kan en ubalance i tyktarmen potentielt set påvirke hele kroppen. Oplever du, at din baby har mavesmerter (trækker sig sammen med maven som centrum) eller har smerter ved afføring, kan det være, at der er optaget for meget væske i tyktarmen og afføringen er blevet for hård. Der kan også være underskud af de gode tarmbakterier i tarmen. Har du fået antibiotika i forbindelse med fødslen (dette gives altid forebyggende ved kejsersnit), efter fødslen eller har baby fået det, kan de gode bakterier i tarmen også være påvirket af antibiotikaen. Tarmfloraen påvirker hvor mange gasser,  der produceres i tarmen. Når gasserne skal igennem tarmene, kan det give mavekneb og ekstra mange prutter hos babyen.

Låsninger

Maveproblemer kan også skyldes, at der er låsninger som viser sig som f.eks. C-form mellem babyens hoved og hoved. Er C-formen mod venstre side, vil den skabe mindre plads i den side og presse mavesækken og tyktarmene sammen. Denne manglende plads, vil påvirker tarmens naturlige bevægelse (peristaltikken) og derved hvor meget massen kan bearbejdes, altså konsistensen af afføringen. Endvidere kan det også gøre ondt, når maden skal passere dette område pga. pladsmangel. Den manglende plads til mavesækken, kan påvirke, hvor meget mad der er plads til i mavesækken og du kan opleve, at din baby gylper meget.